GIZ


Klant: GIZ
Category: 360 video & event
Project date: Januari 2018
Link: Content van klant


Het Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) biedt ondersteuning aan de regering in Duitsland om de doelstellingen bij de internationale samenwerking voor duurzame ontwikkeling te behalen. Elk jaar wordt er geïnvesteerd in internationale ontwikkelingsprojecten. Samen met GIZ wordt er momenteel gewerkt aan een project in Ivoorkust. Boeren krijgen hulp bij het professionaliseren op hun cacaoplantages, met als doel meer milieubewust te werken. Wij werden gevraagd dit project in beeld te brengen.

 

De vraag

De International Green Week werd gehouden van 19 tot 28 januari. Dit is een evenement waarbij ruim tachtig voedselproducenten en ministeries uit verschillende landen samenkomen. Er was daar ook een tentoonstelling vanuit het Duitse ministerie van ontwikkelingssamenwerking, met als doel te laten zien op welke wijze het levensonderhoud over de hele wereld wordt verbeterd dankzij Fair Trade producten. Om het project in Ivoorkust te presenteren werd gekozen voor een bijzondere  en transparante presentatie.

 

De oplossing

Met behulp van een 360-graden video konden de bezoekers tijdens het evenement een duidelijk beeld krijgen van de werkzaamheden in Ivoorkust. De toeschouwers lijken door de VR omgeving zelf op de locatie te staan waardoor ze de situatie beter kunnen begrijpen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van de Samsung Gear VR headset, een laagdrempelige en draadloze Virtual Reality bril. Met behulp van de zogenaamde “look-and-play” software kan de video starten zodra iemand de VR bril opzet. Vervolgens wordt de toeschouwer rondgeleid op de plantages in Ivoorkust.

 

De executie

GIZ werkt samen met meerdere coöperaties in Ivoorkust die in het bezit zijn van verschillende soorten plantages. Om de boodschap duidelijk over te brengen werd de keuze gemaakt voor een plantage die al compleet is overgestapt op de nieuwe werkwijze. Deze polycultuur methode stelt de boer in staat meerdere gewassen, zoals mango en cacao, in hetzelfde gebied te verbouwen. Dit leidt tot een hogere efficiëntie van de bodem.

De video werd van begin tot eind in een korte periode van drie weken geproduceerd. Het complete traject van concept tot opnames en van montage tot de uiteindelijke beurspresentatie.

De video heeft een speelduur van ruim twee minuten. Allereerst krijgt de  kijker de enorme impact te zien van de verouderde methode die gepaard gaat met de ontbossing in Ivoorkust. Daarna is de nieuwe werkwijze en het proces te zien. Zo kan de toeschouwer de waarde zien van een optimaal landbouwsysteem voor zowel de boeren als voor het milieu.

Een voice-over bij de video biedt aanvullende informatie over de werkzaamheden die plantagearbeiders uitvoeren en over de omgeving.

Het verhaal dat GIZ wilde overdragen was veelomvattend. Om zoveel mogelijk informatie over te dragen, werd er gekozen voor diverse visual effects. Dit stelde ons in staat de speelduur binnen de perken te houden. Ook is het met grafische elementen mogelijk de toeschouwer naar de juiste positie in beeld te laten kijken.

 

Het resultaat

Het resultaat was te zien in Berlijn tijdens de Green Week 2018. De beurshal van GIZ werd geopend door de Duitse minister van Ontwikkeling.

De beursstand was opvallend en groot en met behulp van de Gear VR headsets wist deze de aandacht van het publiek zeker te trekken. Om de bezoekers te assisteren met het dragen van de VR brillen waren er eventmedewerkers aanwezig. De presentatie werd met veel enthousiasme verwelkomd.

Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw scenario om de video ook voor andere situaties inzetbaar te maken.

Heeft u ook een uitdaging voor ons event team?

Neem contact op!