Virtual reality voor beurs
Om het verschil te maken op een beurs is altijd een uitdaging. Je kunt een prachtige stand laten ontwerpen voor enkele dagen, veel vloeroppervlak huren op een centrale locatie, live animatie inhuren, of aantrekkelijke modellen over de motorkap van een auto laten glijden. Maar dat doet iedereen al, wat dacht je van Virtual Reality op de beursvloer? VR op beurzen is niet alleen een manier om de aandacht van het publiek te trekken, je kunt de beurspresentatie een meerwaarde geven tegen relatief lage kosten. Wat er zoal mogelijk is met VR op evenementen, en welke apparatuur je nodig hebt om de grootste impact te maken kun je op deze pagina lezen.
VR op beurzen en evenementen
Je bent niet de eerste die Virtual Reality op een beurs inzet als promotiemiddel. Dat is niet erg, het gaat er namelijk niet om dat je VR inzet, maar hoe je VR gebruikt op de beursvloer. Wanneer je de presentatie vooraf goed plant, in samenwerking met specialisten op het gebied van Virtual Reality toepassingen, kun je elke euro die je investeert doen gelden in de virtuele wereld.
Waarom Virtual Reality op een beurs?
Voordat je kiest om VR op beurzen in te zetten zul je eerst moeten bepalen waarom je deze methode wilt gebruiken. Welke meerwaarde biedt het aan de beurspresentatie?
- Publiek trekken: Je kunt een VR bril huren om daarmee het publiek naar de stand te lokken. Je wekt de nieuwsgierigheid op van de bezoeker, wat valt er te zien in de bril? Het is een spannend avontuur, en dat wil iedereen wel eens meemaken. Naast de gebruiker zul je ook veel kijkers trekken die zich kostelijk vermaken door naar de VR speler te kijken. Je kunt overigens ook de beelden live op een externe monitor weergeven.
- Meerwaarde bieden: Je hebt een mooie pitch, een goede propositie voor jouw potentiële klanten. Geef ze dat extra duwtje in de juiste richting met Virtual Reality technologie. Het is daarbij van belang dat de VR ervaring de boodschap aanvult, en niet juist een afleiding vormt. Dat is een fout die veel ondernemers maken; ze denken dat elk soort VR content voldoende is, het is cruciaal dat de boodschap versterkt wordt met behulp van een VR bril.
- Minder ruimte, meer informatie: Standruimte is duur, alleen de grote namen kunnen vele meters afhuren. Wie niet sterk is moet slim zijn, in de virtuele wereld heb je oneindig veel ruimte om jouw boodschap over te brengen. Is die auto beschikbaar in vijftig kleuren met honderden accessoires? Laat dan een VR app ontwikkelen waarin deze auto volledig aangepast kan worden.
- Kosten besparen: Op de kosten voor de ruimte kun je besparen, de aankleding van de stand hoeft niet zo flitsend te zijn, die modellen kunnen onder de zonnebank blijven liggen; met VR kun je op verschillende manieren kosten besparen. Zeker, je kunt er ook tonnen aan spenderen, alles is mogelijk. Maar je krijgt op geen enkele andere wijze zoveel “bang for your buck” als met VR op beurzen.
VR app laten maken voor beurs of evenement
Stel, je staat op de bruidsbeurs met een prikkelend product of dienst. Het is niet voor “alle leeftijden” geschikt, met behulp van VR brillen laat je alleen de 18+ bezoekers genieten. Of heb je een zeer speciale preview die “geheim” moet blijven? Laat alleen jouw VIP gasten een kijkje nemen met een custom VR applicatie. Een Virtual Reality app laten ontwikkelen begint goedkoper dan je wellicht zult denken. Met een virtuele tour op basis van foto’s kun je al veel bereiken, met een 360 video nog meer. En voor echt bijzondere VR demo’s op de beurs kun je volledige Virtual Reality toepassingen laten maken door professionele software ontwikkelaars. Vraag vooraf wel even naar het prijskaartje!
Welke VR bril tijdens een evenement?
Er zijn verschillende soorten VR headsets voor beurzen, hier in het kort de drie hoofdcategorieën:
- Oculus Rift of HTC Vive huren: Deze VR headsets bieden volledige bewegingsvrijheid en daarmee is er ook wat meer ruimte nodig. Deze VR brillen moeten aangesloten worden op een PC.
- Gear VR huren: Deze VR bril van Samsung is draagbaar zonder kabels. Je hoeft alleen maar rond te kijken als gebruiker, ideaal dus voor beursstands met weinig ruimte.
- Cardboard Kopen: Laat een doos met Cardboard bedrukken met logo of foto van een merk of product en verspreid deze onder de bezoekers. Dit is een ideaal weggevertje met een lange “footprint” die een geheel eigen leven gaat leiden.
Je ziet het, er zijn veel mogelijkheden met VR op de beurs. Laat je vooraf goed voorlichten en stel een doordacht plan op waarmee je de mogelijkheden van Virtual Reality optimaal kunt benutten.