1. VR is een sociaal medium
Hoewel virtual reality vaak gezien wordt als individuele ervaring is juist het tegenovergestelde waar. Mensen ontmoeten elkaar in VR, delen de virtual reality ervaring en leven met elkaar mee. Daarom heeft Facebook miljarden geïnvesteerd in VR hardware en software, zelfs in pretparken wordt VR gebruikt om de bezoekers een nog betere ervaring te bieden. Het sociale element maakt virtual reality voor events juist zo bijzonder.
2. Richt een VR ruimte in
Wanneer je redelijk wat vloeroppervlak tot je beschikking hebt moet je zeker een afgebakende VR ruimte inrichten. Niet alleen kun je zo dwalende gebruikers met een VR bril binnen de perken houden, het is ook een centrale plek waar toeschouwers zich zullen verzamelen. Voor een deel om mee te doen, voor een deel om de VR gebruikers te bekijken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met een VR ruimte, per virtual reality event kan er een maatwerk oplossing bedacht worden.
3. Laat het publiek meekijken
Het is niet alleen leuk als de omstanders de mensen met VR brillen kunnen bekijken, maak het echt een collectieve ervaring door het beeld van de VR bril weer te geven op een groot scherm voor alle aanwezigen. Zeker wanneer je tijdens het virtual reality event een competitief element hebt bedacht kun je een strijd om de hoogste score op gang brengen. De spelers aanmoedigen of juist uit hun concentratie brengen kan leiden tot grote hilariteit.
4. Maak gebruik van draaistoelen
Dit is met name ideaal voor presentaties waarbij de gebruiker alleen in de rondte hoeft te kijken, en niet hoeft te bewegen in de ruimte. Omdat de meeste video content in 360 graden te bekijken is, maak je het voor de gebruiker een stuk makkelijker (en veiliger) door ze op draaistoelen plaats te laten nemen. Het ziet er ook aanlokkelijk uit tijdens een evenement.
5. Laat Cardboard VR brillen bedrukken
Wanneer je mensen gebruik laat maken van hun eigen smartphone, door ze bijvoorbeeld een VR app te laten installeren tijdens het virtual reality evenement, kun je gratis Cardboard houders uitdelen. Deze Cardboard VR brillen zijn ook in kleine oplages al te voorzien van een full-color bedrukking, door de lage kosten kun je ze uitdelen als promotieartikel.

6. De ervaring gaat ook na het evenement verder
Er zijn verschillende manieren om de herinnering aan het virtual reality event vers in het geheugen te houden. Wanneer je bijvoorbeeld een spel met scores presenteert kun je de persoonlijke score mailen. Zo kun je ook direct veel contactinformatie verzamelen.
Een video met een kort verslag van de individuele gebruiker of speler staat ook garant voor flink wat hilariteit achteraf. Het is in een aantal gevallen ook mogelijk om de VR presentatie als app te verspreiden voor thuisgebruik. Zo zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de VR presentatie ook na het evenement voort te zetten.
Virtual reality inzetten tijdens eens event is zeer veelzijdig, voor ieder evenement of beurs is er een passende oplossing te bedenken. Omdat het in feite altijd maatwerk betreft is het wel van belang om een professional in te schakelen. Zo heeft jouw VR event de grootste impact, tijdens en zelfs lang nadat het evenement afgelopen is.